Merkproducten & systeemoplossingen voor de ruwbouw

DRAINAIR- sape binnen op gebetoneerde bodemplaten.

Deze didaktische basiskennis eist geenszins volledigheid, mag niet onoverlegd overgenomen worden, maar zal eerder de zelfstandige beoordeling van de betreffende situatie’s en omstandigheden ondersteunen.

DRAINAIRsape

binnen op gebetoneerde bodemplaten.

Drukwater vanuit de ondergrond wordt omgevormd tot ongevaarlijk sijpelwater.
(voor buiten: zie DRAINAIRterrasse)

DRAINAIR- sape om schadelijke wisselwerkingen
tussen vloerbekleding en ondergrond te voorkomen.

Toepassingsvoorbeelden:

  • DRAINAIR- sape op bodemplaten in contact met de aarde.
  • DRAINAIR- sape onder drijvende kelderbekledingen.
  • DRAINAIR- sape onder plaveien in garages.
  • DRAINAIR- sape onder drijvende industriebekledingen.
  • DRAINAIR- sape onder vochtgevoelige bekledingen
  • DRAINAIR- sape onder bewegende bekledingen.

DRAINAIR- sape vormt met zijn draagvlak een vrije luchtlaag van 14 liter/m². De noppen hebben een hoogte van 2cm en een draagvlak van 14%.
De konische noppen (289 stuks/m²), gevuld met mortel of beton (5Liter/m²) zijn stevige pijlers, die de luchtlaag vormen. Het draagvermogen van de bodem is afhankelijk van de vastheid van de vulling en de sterkte van de opbouw.

DRAINAIR- sape – De vochtbarriere als drainageplaat met luchtlaag.

Het in de luchtlaag ingedrongen lekwater uit de ondergrond kan zich in alle richtingen drukvrij verdelen.
Wateraccumulatie of plasvorming zijn te vermijden.

• Indien eventueel afvloeiend water mogelijk is, is de ondergrond met helling en met adequaat geplaatste aflopen
te voorzien.

• Handelt het zich om vochtigheid of enkel om kleine waterhoeveelheden, volstaat het om de DRAINAIR- sape
platen één noppenrij te overlappen, anders zijn ze met twee noppenrijen te overlappen.

In beide gevallen zijn de overlappingen met DIBAFIX blue dicht te kleven.


DRAINAIR- sape – ontkoppelt de bekleding en bekist een drainerende luchtlaag:

  • Vanuit de ondergrond ingedrongen water kan ongehinderd naar de voorziene afvoer gedraineerd worden.
  • Verschillende bewegingen tussen bekleding en bodemplaat, veroorzaakt door krimping, verkeersbelasting of temperatuurverschillen veroorzaken geen schadelijke schuifspanningen.

De producten